accessability icon login icon playCarousel icon stopCarousel icon
  1. ראשי
  2. תערוכות
  3. ד"ר שרי פישמן | מדעי האמנות

ד"ר שרי פישמן | מדעי האמנות

הצג תערוכה

פתיחת התערוכה: יום חמישי, 18 בינואר 2018 בשעה 20:00

-

אוצר: קובי כרמי

שרי פישמן, אשת מדע ואמנית עכשווית, יוצרת בשנים האחרונות בישראל ומציגה את עבודותיה ברחבי העולם. היכרותי עם שרי החלה לפני מספר שנים בקורס לאוצרות, היכרות שהובילה לתערוכה הנוכחית, המהווה אשנב לרבגוניות של היוצרת והיצירה בעידן העכשווי.

שרי עושה שימוש במדיום האמנותי כשופר צלול לתת קול ומבע לנושאים גלובליים ומקומיים עכשוויים. סדרות היצירות שלה נעות מהאישי לבין אישי ולחברתי וחוזר חלילה, במעין מחול הנותן במה רחבה לפרשנות המתבונן. התפתחותה כאמנית שזורה כחותם אישי בכל יצירותיה. התנועה של החומרים, הטכניקה והאמירה מאחוריהם מקבלת משנה תוקף כשמבינים את הדרך הארוכה שעשתה מעולם המחול, דרך עיסוקה רב השנים בתחום המדע ופיתוח תרופות וכלה בהקדשה עצמית לאימהות ולזהותה העצמית כאישה בתרבות המודרנית.

שרי גדלה לשושלת של יוצרים, סבה היה צייר ופסל באוקראינה ואביה, שהלך בדרכו, שילב את האמנות בחיי היום יום. אימה, הינה מדענית פורצת דרך שפיתחה תרופות למחלות דלקתיות וסרטניות. שילובים אלו בניסיון חייה הביאו את שרי להתייחס לאמנות כאל מעבדה, בה היא מתנסה בטכניקות שונות.

שרי רואה את עצמה כמדענית של אמנות. היא בחיפוש תמידי אחר חומרים, שיביאו לביטוי מקסימלי את הנושאים בהם היא עוסקת במדיומים מגוונים, החל מצילום דרך וידאו, הדפס וציור. החיפוש אחר הריגוש מהווה אלמנט מרכזי ביצירתה שכולה ניסוי וטעייה. היא משלבת חומרים לא סטנדרטיים, כמו צבעי נירלט, זפת וזהב לצד כחול טיפאני, דרכם היא מעבירה את המפגש בין היוקרתי והמלכותי ליום-יומי והבסיסי.

המתח האמנותי ביצירותיה, הנוצר במפגש בין המדע מחד לבין האמנות והתרבות מאידך מתבטא בסדרה המכונה: "צילום עצמי פסיכדלי, שנוצרה במוזאון למדע בסן-פרנסיסיקו. הסדרה נראית כרצף של נשים אלגנטיות ההולכות ונעלמות בצבעי הקשת כאשר פלג גופן התחתון מופיע כצללית ההולכת והופכת לכתם. הסדרה היא הזמנה להתבונן על הפנטזיה לאובדן שליטה וטשטוש הגבול הידוע בין האני במרכז לבין הסביבה המקיפה אותנו.

הסדרה "זיהום מים", היא הסדרה הבולטת ביותר של האמנית, בה נעים כתמי צבע בחופשיות על המצע, חלקם ממוקדים במרכז וחלקם מפוזרים ונשפכים לכל עבר. הצופה נפגש כאן במעין צלחות פטרי גדולות במעבדה, הבד וחומרים מפתיעים נוספים מהווים את המצע לגידול הצבע והתנועה המשוחררים משליטה. כסמנכ"לית בחברת ביוטכנולוגיה, המפתחת תרופה לסרטן הכבד, מפגישה אותנו שרי עם הבעיה הקשה שיש בעולם בכלל ובסין בפרט בנושא זיהום המים ותפקידו במחלה הקטלנית. נושאים של שליטה וחוסר שליטה, מדע ואמונה לוקחים חלק בסדרה מיוחדת זו.

המרץ והעוצמות שלה מתבטאות בעיסוק ובבחינה פנימה והחוצה של חומרים, מצעים וסגנונות. שרי מרבה להציג בחו"ל וזכתה בפרסים רבים, בין היתר ב"פרס לאונרדו דה-וינצ'י" לאמן בינלאומי ו"פרס אנדראה מנטניה" בביאנלה במנטובה. עבודותיה מוזמנות ומוצגות במקומות רבים כמו הביאנלה בוונציה, פסטיבל הספולטו, ובמוזאונים בספרד, דנמרק ודרום-קוריאה. כעת מרכזת האומנית את עבודתה בארץ ובונה את שמה ומעמדה כאן.