accessability icon login icon playCarousel icon stopCarousel icon
  1. ראשי
  2. תערוכות
  3. שמואל בונה | ארץ לחם וכרמים

שמואל בונה | ארץ לחם וכרמים

הצג תערוכה

פתיחת התערוכה: יום שישי, 13 בינואר 2017 בשעה 11:00

-

סיפור חייו ויצירתו של האמן מלווה בתערוכה ממבחר יצירותיו
עורכת הספר ואוצרת התערוכה: רחל בונה

דברי פתיחה: ד"ר גדעון עפרת

פתח דבר
רחל בונה

יובל שנים חייתי לצידו של שמואל בונה וליוויתי אותו בדרכו האמנותית. הייתי עדה לעלילה יצירתית מרתקת, שפרקיה נכתבו לנגד עיניי. מתוך תחושה של זכות גדולה ושל חובה עמוקה ביקשתי לרשום ולתעד את יצירתו רחבת היריעה ורבת הפנים, למען תעמוד מסכת אמנותית ייחודית זו ערוכה לפני כל מי שישאף לראותה ולהכירה, להעמיק בה ולחוקרה.

בספר זה מובאים אירועים בחייו של שמואל בונה ומתוארת השפעתם על יצירתו, לצד מקורות ההשראה התרבותיים, שמהם עיצב את עולמו האמנותי. דמות האמן של בונה מותווית כאן על רקע בית משפחתו בפולין, בשנות ילדותו המוקדמת, והחיים בארץ ישראל - בימי המדינה שבדרך ובימי כינונה ובניינה. זהו עידן של אירועים גדולים ודרמטיים בחיי העם היהודי בתפוצות ובחיי היישוב העברי בארץ ישראל, שאותם חווה לעומקם וחותמם טבוע ביצירתו.

ציוריו של בונה נותרו פעמים רבות חידה למתבוננים בהם מפאת הקושי לעמוד על מכלול המקורות והגורמים שפעלו בתהליך יצירתם. ספר זה, הפורס את יצירתו לכל אורכה, על נושאיה וסגנונותיה, עשוי להקל על הבנתם של ההקשרים האישיים והתרבותיים, החבויים בעמקי יצירתו. הספר מגולל לפני המתבונן מבחר מיצירותיו של בונה, מאז שהחל את ההרפתקה האמנותית שלו, בעודו נער, ועד לציוריו האחרונים על סף שנתו ה-70. הציורים והטקסטים הנלווים אליהם, המובאים בגוף הספר (הקטלוג), ערוכים על פי התקופות הסגנוניות השונות ועל פי ועל פי הנושאים האופייניים ליצירתו. כל תקופה ונושא מתוארים בנפרד מבחינת מאפייניהם הביוגרפיים והאמנותיים ומלווים בקבוצה מייצגת של ציורים.

 האמן ואמנותו
רחל בונה

שמואל בונה החל לצייר בגיל צעיר והשאיר אחריו יצירה רבה ומגוונת. כבר בתחילת דרכו האמנותית משך את תשומת הלב בדמיונו העשיר ובכישרון הציור שלו. הוא הציג בתערוכות יחיד ובתערוכות משותפות וייצג את ישראל בתערוכות בינלאומיות חשובות. בהופעותיו על במות האמנות השונות זכה בדברי שבח של מבקרי אמנות בארץ ובעולם. בונה חש, גם הוא, את יכולת הציור המפעמת בקרבו, וכי מתת שמיים זו, שהוענקה לו, מטילה עליו אחריות רבה. הוא האמין, שהאמן ביצירתו ממלא צו עליון, שרק הוא מכיר ויודע אותו, ומילוי צו זה היא שליחות שעליו לבצע ביושר ובנאמנות עליונים. בכל דרכו היה חדור בתחושה של ייעוד וחובה אשר נסכו בו עצמה פנימית לעמוד בפני כל אתגר, כמו לפני מכשול, נחוש וללא חת, לשמור על יצירתו מפני כל השפעה זרה ומזיקה ולהפיק ממנה את גילוייה המיוחדים.

מכל המסעות שערך בונה בדרכי האמנות השונות, חזר בדבקות אל שלושה נושאים עיקריים, שלהם הקדיש מקום מרכזי ביצירתו: ספר התנ"ך, זיכרונות הבית היהודי והעולם היהודי ומראות הכפר והנוף הישראליים, ושלושתם קשורים בעולמו זה בזה כחוליות בשרשרת אחת